Az alvás különböző fázisai során olyan folyamatok zajlanak, amelyek segítik az agykörök újrarendeződését, ami miatt az alvás mindannyiunk számára fontos, de különösen is igaz ez a gyermekekre, akiknek az agya még rendkívül gyorsan rendeződik újra, valamint fejlődik, változik.
A kutatók összesen 11 ezer, 9 és 11 év közötti gyermektől nyert adatot elemeztek, amelyet egy korábbi, a serdülők kognitív fejlődésével kapcsolatos felmérés során gyűjtöttek. Ennek segítségével vizsgálták az alvás hosszúságának és az agy szerkezetének összefüggéseit.
Mint megfigyelték, a gyermekeknél jelentkező depresszió, szorongás, illetve az alacsony kognitív teljesítőképesség és az impulzív, meggondolatlan viselkedés összefüggésbe hozható a kevesebb alvással, míg a depressziós típusú problémák és a túl kevés alvás jellemzően még egy évvel később is kölcsönhatásban álltak egymással a vizsgált fiataloknál.
A kutatók egyúttal felfedték azt is, hogy a kevesebb alvás hatására az agy különböző területeinek térfogata kisebb volt a gyermekeknél. Egészen pontosan a megfontolt döntéshozatalért, a problémamegoldó-képességért, illetve a koncentrált figyelemért is felelős prefrontális kéreg, az érzelmekért és impulzusokért felelős orbitofrontális kéreg, a halántéklebeny, a szupramarginális gyrus, illetve a precuneus agyi régió voltak érintettek a kutatás szerint.
Jianfeng Feng, az egyik, a kutatást végző tudós elmondta, hogy egy 6-12 éves gyermeknek ideális esetben 9-12 óra alvásra van szüksége, ugyanakkor sajnálatos módon az alvászavarok eléggé gyakoriak a gyermekek és a serdülők körében is, s egyre inkább így van ez, ahogyan egyre többet követelnek tőlük az iskolákban, valamint egyre több idejüket fordítják emellett sport- és szociális tevékenységekre, no és persze digitális eszközök használatára.
Egy korábbi kutatás során azt figyelték meg, hogy az amerikai serdülők hatvan százaléka nyolc óránál is kevesebb alváshoz jut csupán a hétköznapokon, amikor az iskola miatt megcsappan az idejük.
A kutatók megfigyelése szerint a hét óránál kevesebbet alvó gyermekek esetében a viselkedési problémák 53 százalékkal voltak gyakoribbak, mint a napi 9-11 órát alvó társaiknál, és a kognitív teljesítményük is mintegy 7,8 százalékkal volt alacsonyabb a felmérések átlagolt eredményei szerint.
Mindezek alapján elmondható tehát, hogy nemcsak a gondolkodás és a kognitív teljesítmény, de a mentális egészség érdekében is az volna a jó, ha a gyermekek elegendő alváshoz jutnának.
A kutatók egyúttal megjegyezték, hogy a pontos összefüggések feltárásához további kutatásokra lehet szükség a jövőben.