A Dél-Ausztráliai Egyetem kutatása során azt vizsgálta, hogyan hat a természetben történő játék a 2-12 éves gyermekek egészségére és fejlődésére. Az eredmények pedig azt mutatják, hogy e tevékenység fejlesztette a gyermekek komplex gondolkozási készségét, szociális készségeit, illetve kreativitását is.
A Kylie Dankiw és Katherine Badock vezette kutatás során olyan bizonyítékokat sikerült feltárniuk, amelyek alátámasztják azokat a törekvéseket, hogy innovatív természetes játéktereket alakítsanak ki az iskolákban és gyermekekkel foglalkozó intézményekben – derül ki a ScienceDaily cikkéből.
Dankiw elmondta, hogy az elmúlt években a természetben történő játék mind népszerűbbé és népszerűbbé vált az iskolákban, és több intézményben kialakítottak természetes elemekkel – kövekkel, fákkal, stb. – gazdagított tereket. Mindeközben azonban szeretnék látni, hogy milyen érvek szólnak amellett, hogy a beruházásuk hasznos volt.
A kutatók elmondása szerint az ő tanulmányuk az első, amely alaposan, szisztematikusan és átláthatóan vizsgálta a természetes játék vonatkozásait az iskolai beruházások és a gyermekek fejlődése szempontjából.
„Örömmel jelenthetjük ki, hogy megfigyeléseink szerint pozitív összefüggés van a természetben történő játék és a gyermekek fejlődése között”
– fogalmazták meg hozzátéve, hogy ez értékes információ az óvodapedagógusok, egészségügyi szakemberek és törvényhozók számára is, valamint talán ösztönzőleg hathat a városi játékterek természetes elemekkel való bővítése és a városokban a természetes terek kialakítására.
A kutatás során összesen 2927 lektorált tanulmányt elemeztek, amelyek közül tizenhat olyan volt, melyekben kifejezetten a természetben történő szabad játéktevékenységet, illegve a természeti elemek hatását is vizsgálták.
A kutatók megfigyelése szerint a gyermekek fizikai aktivitását és az egészséggel összefüggő fittségét, a motoros készségeiket, a tanulási, szociális és érzelmi fejlődésüket, a figyelmüket, a koncentráció-képességüket és a fegyelmezettségüket is javította, fejlesztette. Szívesebben játszottak továbbá konstruktív és szociális, de funkcionális és a képzelőerejüket megmozgató játékokat is.