Steklács János oktatáskutató az OECD 2018-2020 adatai alapján azt figyelte meg a hvg.hu szerint, hogy Magyarországhoz viszonyítva csak Szlovákiában alacsonyabb a 15 éve pályán lévő pedagógusok bére, míg a legtöbb országban legalább kétszer annyi, de néhol négyszer-ötször annyi pénzt vihetnek haza a tanárok, mint nálunk.
A kutató egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy az oktatási rendszer tejesítőképességét meghatározza az is, hogy a benne dolgozóknak milyen a komfortérzete, ezt pedig természetesen a bérek színvonala is befolyásolja.
A tanári bérek színvonala tehát fontos oktatáspolitikai kérdés volna, s megfigyelhető az is, hogy a magasabb társadalmi, gazdasági fejlődést produkáló országoknál gyakran jelentős beruházást és strukturális átalakításokat hajtottak végre az oktatási rendszer fejlesztése érdekében.
Steklács János a hvg.hu szerint rávilágított arra, hogy a pedagógusok attitűdjét vizsgáló 2018-as felmérés eredményei szerint a megkérdezett magyar tanárok innovatív attitűdje átlag feletti volt. Az OECD vizsgált 31 államának átlaga ugyanis 79, a magyar pedagógusoké pedig 86 százalékos volt.
Ugyancsak átlag felett volt a magyar pedagógusok a változásra való nyitottsága, ide értve az új módszerekre és tanítási formákra való nyitottságot.
A nemzetközileg jellemző 26 százaléknak is alig a fele volt azonban azoknak a magyar tanároknak az aránya, akik úgy érezték, hogy társadalmilag meg vannak becsülve.